Tausiyah Habib Kadzim Assegaf Tentang Kegelapan


Kalam Habib Kadzim Assegaf :
[ Saat tausyiah dalam keadaan gelap ]

KEGELAPAN yang nampak dzahir ini adalah kecil berbanding daripada kegelapan di dalam hati karena maksiat, kekufuran kepada Allah SWT, sehingga mereka orang-orang yang soleh, yang melihat kegelapan yang begitu dahsyat ini dengan mata hatinya, mereka tidak bisa tenang hidupnya.

Terangilah hati dan sanubari anda untuk menerima cahaya dari Allah SWT, sehingga Allah mengangkat anda bersama dengan orang-orang yang disayangi oleh Allah.

Sebagaimana yang telah dikatakan oleh guru kami Al Habib Umar hafizahullah,
Pemberian dari Allah SWT hendaklah dicapai dengan kita berlomba-lomba meraihnya.

Orang yang dipilih oleh Allah untuk mendapat kebahagiaan daripada anugerah Allah SWT, maka dia akan senantiasa mendatanginya dan tidak pernah merasa letih.

Maka hendaklah kita semua mengambil anugerah Allah yang diberikan di waktu malam, sehingga diangkat derajat kita bersama orang-orang yang soleh.

Kita perlu mengatur tata tertib untuk kita berpegang pada agama ini:
"Yang pertama yang perlu dilakukan ialah meninggalkan dosa, yang dzahir dan batin."

"Yang kedua ialah berazam untuk beramal, yaitu:
1. Sholat tepat pada waktunya.
2. Berbakti kedua ibu bapak - ibu, ibu, ibu kemudian ayah kamu. Ketaatan kepada kedua ibu bapak adalah pintu untuk kamu menuju kepada Allah.
3. Menjaga perasaan, menggembirakan hati, membantu keperluan orang lain.
4. Buat baik kepada ahli keluarga kamu yang dekat sebelum yang jauh. Orang yang berlebihan dalam bersedekah ialah orang yang memberi kepada orang lain sebelum ahli keluarganya."

Wallahu a'lam

Facebook

Spotify

Youtube Channel