Nasehat Syeikh Abdul Qadir Jailani


Jika engkau bertemu seseorang maka yakinilah bahwa dia lebih baik daripadamu ucapkan dalam hatimu "Mungkin kedudukannya disi Allah jauh lebih baik dan lebih mulia"

Jika engkau bertemu anak kecil maka ucapkanlah dalam hatimu "Anak ini belum bermaksiat kepada Allah sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya Tentu anak ini jauh lebih baik daripadaku"

Jika engkau bertemu orang lebih tua maka ucapkanlah dalam hatimu "orang ini telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama daripadaku, tentu dia lebih baik daripadaku."

Jika engkau bertemu orang berilmu maka ucapkanlah dalam hatimu "Orang ini memperoleh karunia yang tidak aku peroleh, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya. Tentu dia lebih baik daripadaku"

Jika engkau bertemu orang yang jahil maka ucapkan dalam hatimu "Orang ini bermaksiat karena dia jahil (tidak mengetahui). sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik daripadaku."

Jika engkau bertemu kafir/tertutup maka ucapkan dalam hatimu "Aku tidak tahu bagaimana keadaanya kelak. Mungkin saja pada akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal sholeh, dan mungkin boleh jadi pada akhir usiaku aku kufur dan berbuat buruk"



Facebook

Spotify

Youtube Channel