Perbanyak Sujud Agar Bersama Rasulullah


Diriwayatkan oleh Sayyidina Robii'at RA. 


Ketika ia bertanya kepada Rasul setelah ia berkhidmat berhari-hari kepada Rasulullaah. Untuk apa.. Untuk cintanya beliau kepada Rasululullaah. setelah berhari-hari ia berkhidmat Rasul mengizinkannya pulang. 


Lantas Rasul berkata : Saal .. Minta, kau ingin minta apa yaa Robi'ah bin ka'ab? Maka Robi'ah berkata Murofaqata Fiil Jannah yaa Rasuul.. Aku ingin menemanimu kelak di surga wahai Rasuulullaah. 


Kemudian Rasuul bertanya kembali.. Aghoiro dzaalik yaa robii'ah? Adakah permintaanmu yang lainnya wahai robi'ah? Qola : huwa dzak !! Tidak yaa Rasuul.. Itu saja permintaanku hanya ingin menemanimu di surga. 


Aku kan sudah menemanimu dan berkhidmat kepadamu di dunia.. Maka akupun ingin menemani dan bersamamu juga kelak di akhirat. Maka Rasul berkata : ainnii alayka bikasrootissujuud.. Maka jika engkau ingin bersamaku insya Allah kau akan bersamaku, cuma kau perbanyak sujud saja maka kelak kau akan bersamaku ilaa yaumil qiyaamah abadan !! 


Sujud itu ada sujud yang dzhohir dan ada sujud yg bathin .. Sujud yangg dzhohir ialah sujudnya tubuh kita, sebagaimana yangg kita fahami. Namun sujudnya bathin adalah ketika kita sujud .. Maka hatipun ikut sujud merasakan nikmatnya sujud kepada Allah. Dengan demikian maka hati akan selalu sujud kepada Allah.. Walaupun tubuh kita beraktifitas. Hati kita tetap sujud dan merendahkan diri kepada Allah walaupun kita dalam siang dan malam aktifitas lain sampai kembali ke waktu sujud lagi.
Wallahu a'lam.

Facebook

Spotify

Youtube Channel