TANDA ALLAH MENCINTAI HAMBA-NYA


Dalam sebuah riwayat disebutkan bahawa Nabi Musa a.s. berkata sesuatu kepada Allah: "Wahai Tuhanku, bagaimana saya dapat membedakan antara orang yang Engkau cintai dengan orang yang Engkau benci?"

Allah SWT. menjawab: "Hai Musa, sesungguhnya jika Aku mencintai seorang hamba, maka Aku akan menjadikan dua tanda kepadanya."

Musa bertanya: "Wahai Tuhanku, apa kedua tanda itu?"

Allah SWT. menjawab: "Aku akan mengilhamkan kepadanya agar ia berzikir kepada-Ku agar Aku dapat menyebutnya di kerajaan langit dan Aku akan menahannya dari lautan murka-Ku agar ia tidak terjerumus ke dalam azab dan siksaKu."

"Hai Musa, jika Aku membenci seorang hamba, maka Aku akan menjadikan dua tanda kepadanya."

Musa bertanya: "Wahai Tuhanku, apa kedua tanda itu?"

Allah SWT. menjawab: "Aku akan melupakannya berzikir kepada-Ku dan Aku akan melepaskan ikatan antara dirinya dan jiwanya, agar ia terjerumus ke dalam lautan murka-Ku sehingga ia merasakan siksa-Ku.

Facebook

Spotify

Youtube Channel