Perkara Yang Perlu Kita Ingatkan Selalu


PERKARA YANG PERLU KITA INGATKAN SELALU .

Selalulah bersyukur kepada Allah سبحانه وتعالى yang mana selalu menghadirkan diri kita berada di majelis ilmu untuk mempelajari ilmu agama karena itu adalah suatu nikmat yang besar .

Tidaklah kita hadir ke majelis ilmu, duduk di masjid bersama Para Ulama, orang-orang yang soleh mempelajari ilmu agama melainkan dengan taufiq dan hidayah daripada Allah سبحانه وتعالى yang ingin memberikan kepada kita kebaikan .

Apabila kita selalu bersyukur dengan nikmat yang Allah سبحانه وتعالى kurniakan kepada kita ini maka InsyaAllah Allah سبحانه وتعالى akan sentiasa memilih diri kita untuk hadir duduk di majlis-majlis kebaikan seperti ini .

Beramal dengan ilmu yang dipelajari dan paling penting sekali bangunlah sebelum fajar walaupun untuk shalat 2 rakaat saja .

Sekiranya itu pun kita tidak mampu maka jangan kita lepaskan peluang untuk berzikir beristighfar kepada Allah سبحانه وتعالى walaupun ketika kita baring atas katil kita.

Sesungguhnya ilmu yang kita pelajari itu adalah untuk diamalkan. Tidak bermanfaat sesuatu ilmu itu sekiranya kita tidak beramal dengannya .

Apabila kita bangun sebelum fajar untuk munajat kepada Allah untuk shalat untuk berdoa kepada Allah untuk berzikir, beristighfar meminta ampun kepada Allah سبحانه وتعالى maka Allah سبحانه وتعالى akan membersihkan hati kita dan menyinari hati kita dengan cahaya-Nya serta Allah akan membukakan kepada kita pintu kefahaman dan ilmu yang kita tidak sangka-sangka .

Kita sentiasa memperbetulkan niat-niat kita apabila kita hadir ke majelis ilmu dan memperbanyakan niat yang soleh. Kita tanamkan niat-niat yang baik karena dengan niat tersebut kita akan diberi oleh Allah سبحانه وتعالى sesuai dengan apa yang kita niatkan .

Kita niatkan kita menuntut ilmu ini adalah untuk mendapatkan keridhaan Allah untuk kita menjunjung perintah Allah untuk kita menggembirakan hati Baginda Rasulullah ﷺ untuk kita membersihkan hati kita, kita mengambil manfaat dan memberikan manfaat kepada orang lain .

Kita niatkan juga untuk sampaikan ilmu yang kita perolehi itu kepada ahli keluarga, kawan-kawan kita sampai kepada semua orang yang berada disekeliling kita.

Facebook

Spotify

Youtube Channel