Syeikh Abdul Halim Mahmud Guru Besar Al-Azhar

Syeikhul Azhar Al Syarif  Dr Abdul Halim Mahmud di dalam suatu majlis di Masjid Al Azhar bersama Imam Masjid Al Azhar Sayyidi Syeikh Soleh Al Jaafari Al Azhari
Syeikh Abdul Halim Mahmud lahir pada 12 Mei 1910, bersamaan 2 Jumadil Awal 1328 hijriah di desa Abu Ahmed (sekarang Al Salam), di kawasan Pentadbiran Bilbis Sharqiya, 50 kilometer timur laut Kaherah, Mesir.

Pada tahun 1932, Syeikh Abdul Halim lulus Al-Azhar. Setelah lulus,beliau pergi ke Perancis melanjutkan pelajarannya didampingi isteri tercinta.

Berkat usahanya yang gigih,tanpa mengenal penat dan lelah beliau akhirnya berhasil memperoleh gelar Doktor dalam bidang Falsafah dari Universite de Paris - La Sorbonne pada tahun 1940.

Syaikh Abdul al-Halim menyelesaikan tesisnya dalam bidang tasawuf dan mengkaji kehidupan Al Harith ibn Asad Al Muhasibi pada tahun 1940. Doktor tesisnya ialah Prof.Masignon seorang orientalis. Kemudian beliau di tinggalkan sendirian di tahap akhir PhD oleh doktor tesisnya,karena gurunya ingin keluar berperang dengan tentera Jerman. Dengan meletusnya perang dunia kedua Syeikh Abdul Halim kembali ke Mesir dengan melalui Tanjung Harapan.

Sekembalinya di Mesir, Syeikh Abdul Halim memulai pekerjaannya sebagai seorang profesor di Fakultas Bahasa Arab di Universitas Al-Azhar Al Syarif. Beliau kemudian dipindahkan ke Fakultas Agama pada tahun 1951. Disana beliau di lantik menjadi dekan fakultas pada tahun 1964
Pada tahun 1969, beliau diangkat sebagai General Secretary Majlis Penyelidikan Islam (al-Buhuth al Majma '-Islamiya).

Manakala pada tahun 1970,beliau dilantik sebagai wakil al-Azhar. Pada tahun 1971, beliau menjadi Menteri Waqaf dan kemudian dilantik sebagai Syeikh Al Azhar pada tahun 1973.
Pada tahun 1978,Syeikh Abdul Halim Mahmud meninggal dunia pada tarikh 15 Zulqaedah 1397 hijriah bersamaan dengan 17 oktober 1978 Masehi dan di kuburkan di kampungnya,Bilbis Sharqiya.

Syeikhul Azhar Al Syarif Dr Abdul Halim Mahmud di dalam suatu majlis di Masjid Al Azhar bersama Imam Masjid Al Azhar Sayyidi Syeikh Soleh Al Jaafari Al Azhari

Facebook

Spotify

Youtube Channel