Keluarga Al-Ghumari

Al Hafiz Al Faidh Sayyid Ahmad bin Muhammad bin Siddiq Al Ghumari Al Hasani
Keluarga Al Ghumari memang dikenal di dunia Islam sebagai keturunan ulama Islam yang masyhur dan memberi sumbangan besar dalam pemikiran dan keilmuan Islam. Cahaya keilmuan daripada para ulama keluarga Al Ghumari ini menyinari dari Maghribi (Morocco) melintasi seluruh negara dan benua termasuk, Mesir, Jordan, Malaysia, dan Indonesia.

Para ulama keluarga Al Ghumari telah memberikan sumbangan besar dalam penyebaran ilmu kepada umat Islam khususnya dalam bidang Hadits. Boleh dikatakan hampir kesemua ulama khususnya dalam bidang hadits dalam zaman ini sama ada yang masih hidup atau sudah meninggal dunia mempelajari hadits dan mengambil ijazah dan sanad daripada mereka. Antaranya termasuklah ‘Alim al-Haramain Al Muhaddits Dr Sayyid Muhammad bin Alawi Al Maliki Al Hasani, bekas penasihat kerajaan Arab Saudi dan ulama Mekkah yang terkenal dan juga As-Syeikh al-Muhaddits al-Musnid Mahmud Sa’id Mamduh, ulama Mesir terkenal yang kini bertugas sebagai penyelidik di Pusat Penyelidikan Pengajian Islam Dubai.

Tulisan ini cuba mengenengahkan keluarga al-Ghumariyah khususnya Muhammad bin al-Siddiq al-Ghumari dan anak-anaknya sebagai tokoh ilmuan Islam zaman ini yang memberi sumbangan besar dalam penyebaran berbagai sumber keilmuan Islam dan Ahli Sunnah Wal Jamaah

Keluarga al-Siddiqiyah al-Ghumariyah berasal dari Tangiers atau Tanjah. Ghumari merupakan antara etnik Barbar yang utama di Maghribi dan dinisbahkan kepada Ghumarah, sebuah wilayah di di Maghribi.

Facebook

Spotify

Youtube Channel